Fragmenting urbanism and university in the periphery Daily mobility of university students
Main Article Content
Abstract
This article analyses the case of the university academic unit located on the outskirts of Tijuana. The theoretical review includes an approach to the comprehensive sustainable urban development strategy, fragmenting urbanism and the implications for urban mobility. The proposed research objectives are: i) to characterise the trip to and from the university, differentiating private motorised means and mass transport, and ii) to know the perception, changes in habits and satisfaction according to modes of travel, using the survey as a technique of information collection. The results show the impacts of mobility on quality and time, as well as the emergence of new habits in students whose interest in the motorised prevails: these favour motoring and the consequent environmental impact due to carbon emissions. Given the impossibility of promoting walking due to the condition of the peri-urban space, potentially viable strategies can arise through the search for the efficiency of the modal transfer in the public transport system itself, in addition to the integration of technological tools to formalise a raite program. This would allow university students to optimise their trip and favour their participation in the labour market.
Article Details
References
Allen, J., & Farber, S. (2018). How time-use and transportation barriers limit on-campus participation of university students. Travel Behaviour and Society, 13, 174–182. https://doi.org/10.1016/j.tbs.2018.08.003
Balbás Alonso, D. (2008). La gestión local de la movilidad asociada a los equipamientos: el plan de movilidad de la Escola d’Arquitectura del Vallès. Ciudades: Revista del Instituto Universitario de Urbanística de la Universidad de Valladolid, (11), 247-274. https://doi.org/10.24197/ciudades.11.2008.247-274
Cesafsky, L. (2017). How to Mend a Fragmented City: a Critique of ‘Infrastructural Solidarity’. International Journal of Urban and Regional Research, 41(1) 145-161. https://doi.org/10.1111/1468-2427.12447
De Witte, A., Hollevoet, J., Dobruszkes, F., Hubert, M., & Macharis, C. (2013). Linking modal choice to motility: A comprehensive review. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 49, 329-341, https://doi.org/10.1016/j.tra.2013.01.009
Díaz-Osorio, M. S., & Marroquín, J. C. (2016). Las relaciones entre la movilidad urbana y el espacio público. Transmilenio en Bogotá. Revista de Arquitectura, 18(1), 126-139. https://doi.org/10.14718/RevArq.2016.18.1.11
Dugan, J. P., Garland, J. L., Jacoby, B., & Gasiorski, A. (2008). Understanding Commuter Student Self-Efficacy for Leadership: A Within-Group Analysis, NASPA Journal, (45)2, 282-310, https://doi.org/10.2202/1949-6605.1951
DUIS (2010, Mayo). Metodología DUIS. https://www.scribd.com/doc/96746573/Metodologia-duis
García, A. Y. (2018, marzo 22). Inicia operaciones el día 2 de abril nueva ruta de transporte Tecate-UABC Valle de las Palmas. Veraz Baja California [online]. Recuperado de https://verazinforma.com/tecate/inicia-operaciones-el-dia-2-de-abril-nueva-ruta-de-transporte-tecate-uabc-valle-de-las-palmas/
Göçer, Ö., & Göçer, K. (2019). The effects of transportation modes on campus use: A case study of a suburban campus. Case Studies on Transport Policy, 7(1), 37–47. https://doi.org/10.1016/j.cstp.2018.11.005
González-Yñigo, M. G. & Méndez-Ramírez, J. J. (2018). La política de vivienda sustentable en México producto de las transformaciones del Estado Benefactor al Estado Neoliberal. Caso Instituto del Fondo Nacional de la Vivienda para el Trabajador en México 2006-2015. Quivera. Revista de Estudios Territoriales, 20(1),71-84. https://quivera.uaemex.mx/article/view/10938
Kaufmann, V., Bergman, M. M., & Joye, D. (2004). Motility: Mobility as capital. International journal of urban and regional research, 28(4), 745–756. https://doi.org/10.1111/j.0309-1317.2004.00549.x
Jirón, P. & Mansilla, P. (2014). Las consecuencias del urbanismo fragmentador en la vida cotidiana de habitantes de la ciudad de Santiago de Chile. EURE, 40(121), 5-28. https://doi.org/10.4067/S0250-71612014000300001
Lindón, A. (2005). Figuras de la territorialidad en la periferia metropolitana: topofilias y topofobias. En R. Reguillo & M. Godoy (Eds.). Ciudades translocales: espacios, flujos, representación. Perspectivas desde las Américas. ITESO-Social Science Research Council.
Martínez, P. M. (2015). La producción del espacio en la ciudad latinoamericana. El modelo del impacto del capitalismo global en la metropolización. Hallazgos, 12 (23), 211-229. https://doi.org/10.15332/s1794-3841.2015.0023.0010
Prévôt Schapira, M. F., (2001). Fragmentación espacial y social: conceptos y realidades. Perfiles Latinoamericanos, 9(19), 33-56. https://perfilesla.flacso.edu.mx/index.php/perfilesla/article/view/315/269
Real Academia Española. (2005). Raid. En Diccionario panhispánico de dudas. Recuperado en 28 de febrero de 2023, de https://www.rae.es/dpd/raid
Rivas-Cruces, A., & Langagne Ortega, E. (2012). Desarrollos Urbanos Integrales Sustentables (DUIS): una opción para las futuras ciudades de México. En V. Fuentes Freixanet & S. Padilla Galicia (Eds.), Hábitat sustentable (pp. 193–200). Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Azcapotzalco.
Rosas, F. J., Jiménez, P. L., & Calderón, J. R. (2022). Movilidad y desarrollo urbano: una revisión de los factores estratégicos de su gobernanza y sostenibilidad. Cuadernos de Trabajo de Estudios Regionales en Economía, Población y Desarrollo, 12(70). https://doi.org/10.20983/epd.2022.70
Rotaris, L., Danielis, R., & Maltese, I. (2019). Carsharing use by college students: The case of Milan and Rome. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 120, 239–251. https://doi.org/10.1016/j.tra.2018.12.017
Sheller, M., & Urry, J. (2016). Mobilizing the new mobilities paradigm. Applied Mobilities, 1(1), 10–25. https://doi.org/10.1080/23800127.2016.1151216
Soto-Canales, K., & Gómez-Dávila, J. A. (2020). Gobernanza y movilidad urbana hacia la sustentabilidad. Comunidad educativa en Monterrey, México. Bitácora Urbano Territorial, 30(3), 95–107. https://doi.org/10.15446/bitacora.v30n3.80196
Valtierra, A. (2012, noviembre). Un macro proyecto. Revista Construcción y Tecnología en Concreto. 54-57. Recuperado de http://www.imcyc.com/revistacyt/noviembre2012/pdfs/vivienda.pdf