A Sustainable approach to revitalise the UAM Azcapotzalco environment
Main Article Content
Abstract
This article presents design projects developed by students from Universidad Autónoma Metropolitana Azcapotzalco to meet requests from residents surrounding the unit's communities. The first proposals were obtained using the General Model of the Design Process methodology. However, the results did not meet expectations, so it was decided to rethink the strategy. What to consider in the design process so that the community accepts the proposals? The results were favourable using the Participatory Action Research method and the implementation of participatory intervention proposals (design thinking and participatory design). The program was recognised as Best University Practice in the Promotion of Citizenship. Work continues at the request of the same community in developing a master plan to propose strategic projects with a sustainable approach (economic growth, social inclusion, environmental protection) contemplated in the UN Sustainable Development Goals.
Article Details
References
Aceves, C., & Galindo, J. (2021). En búsqueda de ciudades sostenibles, seguras e inclusivas. Aportes críticos desde la ergonomía y el diseño. ACE Architecture, City and Environment, 16(47), 1-23. http://dx.doi.org/10.5821/ace.16.47.9691
Acosta, D. (2009). Arquitectura y construcción sostenibles: conceptos, problemas y estrategias. Revista de Arquitectura, (4), 14-22. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=341630313002
Alonso, A. (2020). Diseño colaborativo en la sostenibilidad de los edificios. Una mirada holística a la creciente arquitectura ecológica en tiempos de pandemia COVID-19.Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, (115), 192-193. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8297468
Coulomb, R., Bristain G., José Castro, J., Flores, G., Herrasti M. E., Ignacio Kunz I., & Pérez, D. (2006). Proyectos Estratégicos para las Áreas Centrales de las Ciudades Mexicanas. Guía Metodológica. Hábitat Secretaría de Desarrollo Social.
Díaz Barriga, F. (2005). Enseñanza situada: Vínculo entre la escuela y la vida. McGrawHill.
García, W. (2012). Arquitectura participativa: las formas de lo esencial. Revista Arquitectura, (14), 4-11. https://dialnet.unirioja.es/revista/19591/A/2012
Sánchez de Antuñano, J., Gutiérrez, M. L., Dussel, E., Danel, F., Toca, A., Carmona, M., Ocejo, M., & Pardinas, F. (1992) Contra un Diseño Dependiente. ©Universidad Autónoma Metropolitana, Azcapotzalco.
Lárraga, R., Aguilar, M., Reyes, H., Fortanelli, J., & Martínez. (2014). La sostenibilidad de la vivienda tradicional: una revisión del estado de la cuestión en el mundo. Revista Arquitectura, (16), 126-133. https://dialnet.unirioja.es/revista/19591/A/2014
Mayorga, J. R. (2017). Arquitectura Resiliente. Conversus, 128, 10-11.
https://www.ipn.mx/ddicyt/conversus/revistas-anteriores-pdf/
Quesada, F. (2018). Arquitectura, Ciudad y Entorno. Desarrollo de nuevos métodos de Evaluación. Sustentable de la edificación a partir de la revisión del Estado del Arte. ACE Architecture, City and Environment. 13 (37), 51-70.
http://dx.doi.org/10.5821/ace.13.37.4871
Ramírez, M. (2021). Ciudades sostenibles: el futuro de las urbes verdes y tecnológicas. Ciudades Sostenibles, (330), 12- 18. https://www.tecnicaindustrial.es/sumario-ti-330-ciudades-sostenibles/
Ruano, M., (1999). Ecourbanismo. Entornos urbanos sostenibles 60 proyectos. Gustavo Gili.
Sarkissian, W., & Perglut, D. (1986), Community Participation in Practice. The Community Participation handbook. Murdoch University.
Serrano, M., & Bálzquez, P., (2021) Lidera el presente. Crea el Futuro. Alfaomega.
Vera, A., & Ávila, M., (2009). La Investigación-Acción-Participativa. En S. Buelga, G. Musitu, A. Vera, M. Ávila, & C. Arango. Psicología Social Comunitaria (pp. 131-150). Trillas.
United Nations (s.f), Transforming our world: The 2030 Agenda for sustainable development. https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/21252030%20Agenda%20for%20Sustainable%20Development%20web.pdf