Design Research from the Sustainability Paradigm Perspective

Main Article Content

Adriana Gómez Alzate

Abstract

Environmental degradation, the aggravation of inequalities and socio-political conflicts imply new challenges for design and researchers. Researchers—from a critical vision, in anticipation of integral sustainability—must link culture as a system of values for the appropriation of knowledge, cooperation and social innovation, in order to enable an ethical and authentically sustainable model of the designer's professional work. The new digital and post-digital ecologies generate transitions, new relationships and networks, which based on common purposes are presented as systematic design actions to improve local and global interactions. With this approach, and through the research line "sustainability, art, society and environment," of the master and phd in design and creation of the University of Caldas in Manizales, Colombia, applied and transforming studies are conducted, through project methodologies that implement strategic design thinking to search for comprehensive solutions to problems. Broad topics are dealt with in this line of research, which derive from the transdisciplinarity of its members, who under categories such as memory, habitability, representation, co-creation, interculturality, among others, promote inclusion, cultural entrepreneurship, creative communities, collaborative work, and propose alternatives for a possible future of design as a creator of worlds.

Article Details

References

Alexander, Ch. (1997), The Nature of Order, Oxford University Press, Nueva York.

Bertalanffy, L.v.(1979), Perspectivas en la Teoría General de Sistemas, estudios científico-filosóficos. Madrid: Alianza editorial.

Bohm, D. (2002), Sobre la creatividad, (Lee Nichol, Ed.). Barcelona: Editorial Kairós.

Bonsiepe, G. (1999), Del objeto a la interface. Ediciones Infinito.

Bonsiepe, G. (1985), Diseño de la periferia: Debates y Experiencias. México: Gustavo Gilli.

Brown, T. (2008), Design thinking. Harvard Business Review.

De Sousa Santos, B. (2007), La universidad en el siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipatoria de la universidad. Bolivia: CIDES-UMSA, ASDI y Plural editores.

Dorfles, G. (1984), El intervalo perdido. Barcelona: Editorial Lumen.

Escobar, A.(2014), Sentipensar con la tierra. Nuevas lecturas sobre desarrollo, territorio y diferencia. Medellín: Ediciones UNAULA. Universidad Autónoma Latinoamericana.

Escobar, A. (2016), Autonomía y diseño : La realización de lo comunal. Popayán: Universidad del Cauca.

Fry, T. (2012), Becoming human by design. Londres: Berg.

Gómez, A., & Londoño, F. C. (2012), Paisaje y nuevos territorios (en Red) Cartografías e interacciones en entornos visuales y virtuales. Barcelona: Anthropos Editorial. Gómez A, A. (2015), “Modelo de diseño para la valoración y apropiación social del Patrimonio en el Paisaje Cultural Cafetero colombiano”, Revista Kepes, 11, 117-138.

Gómez A, A. (2015), “Talleres comunitarios para la apropiación social del patrimonio en el Paisaje Cultural Cafetero, como estrategia para un modelo de diseño ecoeficiente”, Revista de Arquitectura dearq 16. Julio de 2015. ISSN 2011-3188. E-ISSN 2215-969X. Bogotá, pp. 134- 145. http://dearq.uniandes.edu.co

Gómez A, A. (2010), "Gyorgy Kepes y la relación entre el arte y la tecnología", Revista Kepes Nº 4, Universidad de Caldas. ISSN: 1794-7111.

Gutiérrez, A. (2015), “El sur del diseño y el diseño del sur”, Actas del Coloquio Internacional Epistemologías del Sur. Coimbra: Proyecto Alice, pp. 745-759.

Gutiérrez, A. (2015), “Resurgimientos: sures como diseños y diseños otros”, Revista Nómadas 43, pp. 113-129.

Gonzalez, O. C. (2015), El diseño como acción. Manizales: Universidad de Caldas.

Kepes, G. (1973), "El arte y la tecnología: hacia la reconstrucción del medio ambiente urbano", Cuadernos de Arquitectura, Universidad de los Andes, Bogotá.

Krippendorff, K. (2006), The semantic turn. Boca Raton. FA: CRC Press Taylor & Francis Group.

Lynch, K.(1975), ¿De qué tiempo es este lugar? Para una nueva definición del ambiente. Barcelona: Editorial Gustavo Gilli S.A.

Londoño, F. C. (2004), Interfaces de las comunidades virtuales, Vicerrectoría de Investigaciones y Postgrados, Universidad de Caldas, Manizales.

Manzini, E. (2015), Cuando todos diseñan, una introducción al diseño para la innovación social. Madrid: Experimenta Editorial.

Martínez, H. (2016), Del hábito, al hábitat y al habitar. Cali: Editorial Universidad del Valle.

Ortega, L. (2017), El diseñador total. Autoría en la arquitectura de la época posdigital. Barcelona: Puente Editores.

Papanek, V. (1977), Diseñar para el mundo real. Madrid: Blum.

Restrepo, E. y Rojas, A. (2010), Inflexión decolonial: fuentes, conceptos y cuestionamientos. Editorial Universidad del Cauca. Universidad Javeriana.

Sennett, R. (2012), Juntos. Rituales, placeres y política de cooperación. Barcelona: Editorial Anagrama S.A.

Wenger, E. (2001), Comunidades de práctica: aprendizaje, significado e identidad. Editorial Paidós.