Learning + service experience through A community intervention in a community Of family caregivers
DOI:
https://doi.org/10.52611/confluencia.2025.1304Keywords:
Community nursing, Caregiver, Worker, Caretaker relativeAbstract
Introduction: The following article presents the experience of nursing interns in the articulation of a community project under the methodology of Learning + Service in a program aimed at family caregivers of an institution. Objective: The objective was to strengthen the program by promoting community participation and involvement. Methodology: For this purpose, elements of the PRECEDE-PROCEDE Model, the social cohesion vision and the Ecological Model were used. A community assessment and diagnosis were carried out through semi-structured interviews, and the experiences and opinions of key actors were gathered. Results: As a result, it was possible to define the profile of family caregivers, recognize their needs and formulate five well-founded, relevant and realistic interventions. Conclusion: The analysis highlighted the importance of the sense of social cohesion and the use of new technological tools to improve communication and sense of belonging. Finally, the paper reflects on secondary caregivers, technical language of the area and the A+S methodology.
Downloads
References
Instituto Nacional de Estadísticas. Estimaciones y Proyecciones de la Población de Chile 2002-2035, Totales Regionales, Población Urbana y Rural [Internet]. Chile: INE; 2019 [citado el 25 de octubre 2024]. Disponible en: https://www.ine.gob.cl/docs/default-source/proyecciones-de-poblacion/publicaciones-y-anuarios/base-2017/ine_estimaciones-y-proyecciones-2002-2035_base-2017_reg_%C3%A1rea_s%C3%ADntesis.pdf?sfvrsn=aaeb88e7_5
Poblete-Valderrama F, Rivera C, Petermann-Rocha F, Leiva AM, Martínez-Sanguinetti MA, Troncoso C et al. Physical activity and sedentary behaviours are associated with cognitive impairment in Chilean older adults. Rev Méd Chile [Internet]. 2019 [citado el 25 de octubre 2024];147(10):1247-55. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/s0034-98872019001001247
Leiva AM, Troncoso-Pantoja C, Martínez-Sanguinetti MA, Nazar G, Concha-Cisternas Y, Martorell M et al. Personas mayores en Chile: el nuevo desafío social, económico y sanitario del Siglo XXI. Rev Méd Chile [Internet]. 2020 [citado el 27 de diciembre 2024];148(6):799-809. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872020000600799.
Barreto YM, Enríquez CL, Velásquez VF. Efectividad de un programa en la carga de cuidado para cuidadores familiares en tres grupos culturalmente diversos. MedUNAB [Internet]. 2017 [citado el 25 de octubre 2024];20(1):28-38. Disponible en: https://doi.org/10.29375/01237047.2688
Rubio-Acuña M, Márquez-Doren F, Campos-Romero S, Alcayaga-Rojas C. Adaptando mi vida: vivencias de cuidadores familiares de personas con enfermedad de Alzheimer. Gerokomos [Internet]. 2018 [citado el 25 de octubre 2024];29(2):54-8. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1134-928X2018000200054
Herrera-López LM, Alcayaga-Rojas C, Torres-Hidalgo M, Funk-Buntemeyer R, Bustamante-Troncoso C, Riquelme-Hernández G, et al. Programa de apoyo al trabajador-cuidador familiar: fenómeno social emergente. Aquichan [Internet]. 2014 [citado el 25 de octubre 2024];14(3):430-9. Disponible en: https://doi.org/10.5294/aqui.2014.14.3.12
Muñoz S. Familiares Cuidadores UC [Diapositivas]. Santiago: UC; 2024.
Perucca Gallegos D, Campos-Romero S, Márquez-Doren F. Experiencia de participar en un programa de apoyo al trabajador/cuidador familiar de adultos mayores dependientes. Gerokomos [Internet]. 2018 [citado el 28 de febrero 2025];29(3):128-32. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1134-928X2018000300128&lng=es
Green L, Kreuter M. Health program planning: An educational and ecological approach [Internet]. New York: McGraw Hill; 2005 [citado el 25 de octubre 2024]. 4nd ed. 600 p. Disponible en: https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=1091767
Bronfenbrenner U. La ecología del desarrollo humano: experimentos en entornos naturales y diseñados [Internet]. España: Paidós; 1987 [citado el 25 de octubre 2024]. Disponible en: https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/18032
Dragolov G, Ignácz Z, Lorenz J, Delhey J, Boehnke K. Social Cohesion Radar. Measuring Common Ground: An International Comparison of Social Cohesion [Internet]. Alemania: Bertelsmann Stiftung; 2013 [citado el 25 de octubre 2024]. 73 p. Disponible en: https://www.bertelsmann-stiftung.de/fileadmin/files/BSt/Publikationen/GrauePublikationen/GP_Social_Cohesion_Radar.pdf
Burgos A, Caire M, González M, Jouannet Ch, Montalva J, Ponce C. Guía para el diseño e implementación de un curso con aprendizaje servicio (A+S) [Internet]. Santiago: Pontificia Universidad Católica de Chile; 2019 [citado el 30 de diciembre 2024]. 108 p. Disponible en: https://user-eku1m4o.cld.bz/Guia-para-el-Diseno-e-Implementacion-de-un-curso-con-Aprendizaje-Servicio-A-S-UC1/106-107/
Vos EE, De Bruin SR, van der Beek AJ, Proper KI. “it’s like juggling, constantly trying to keep all balls in the air”: A qualitative study of the support needs of working caregivers taking care of older adults. Int J Environ Res Public Health [Internet]. 2021 [citado el 25 de octubre 2024];18(11):5701. Disponible en: https://doi.org/10.3390/ijerph18115701
Allton M. The science behind the effectiveness of word of mouth [Internet]. The Social Media Hat; 2023 [citado el 25 de octubre 2024]. Disponible en: https://www.thesocialmediahat.com/blog/the-science-behind-the-effectiveness-of-word-of-mouth/
Velasco AK. Análisis de programa de autocuidado que utiliza WhatsApp como herramienta de apoyo. RESPYN [Internet]. 2022 [citado el 25 de octubre 2024];21(4):12-22. Disponible en: https://doi.org/10.29105/respyn21.4-685
Sierra L. Información participativa ciudadana a través de WhatsApp. Doc Cienc Inf [Internet]. 2021 [citado el 25 de octubre 2024];44(1):177-83. Disponible en: https://doi.org/10.5209/dcin.72031
Al Omar M, Hasan S, Palaian S, Mahameed S. The impact of a self-management educational program coordinated through WhatsApp on diabetes control. Pharm Pract (Granada) [Internet]. 2020 [citado el 25 de octubre 2024];18(2):1841. Disponible en: https://doi.org/10.18549/PharmPract.2020.2.1841
Panagioti M, Richardson G, Small N, Murray E, Rogers A, Kennedy A, et al. Self-management support interventions to reduce health care utilisation without compromising outcomes: a systematic review and meta-analysis. BMC Health Serv Res [Internet]. 2014 [citado el 25 de octubre 2024];14(356):1-14. Disponible en: https://doi.org/10.1186/1472-6963-14-356
Leoni DB, Belén PS. El afiche es. Una aproximación desde la noción de dispositivo. AeI [Internet]. 2019 [citado el 30 de diciembre 2024];(16):e042. Disponible en: https://doi.org/10.24215/24691488e042%0D
Juárez J, Padilla G. Efectividad de medios de difusión para incentivar la asistencia de madres a un programa de estimulación temprana [Internet]. Trujillo, Perú: Universidad Nacional de Trujillo; 2017 [citado el 30 de diciembre 2024]. Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.14414/8679
Parra JJ, Vargas ME. Trabajo con comunidades de base como herramienta de cohesión social y desarrollo local. Trab Soc [Internet]. 2017 [citado el 25 de octubre 2024];19:159-75. Disponible en: https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/64815/67463-348217-1-SM.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Alzate T. Educación. El grupo focal Factor de eficiencia en educación nutricional. Perspect Nut Hum [Internet]. 2019 [citado el 25 de octubre 2024];(1):37-55. Disponible en: https://doi.org/10.17533/udea.penh.337947
Pérez-Wilson P, Rico-Soto F. Self-management in people with multimorbility: Contributions from salutogenesis and health assets model. Aten Primaria [Internet]. 2022 [citado el 30 de diciembre 2024];54(4):102283. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.aprim.2022.102283
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Confluencia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.