Design education and the challenge of the socio-environmental civilization crisis
Main Article Content
Abstract
The current challenge of design education is to obtain favourable results for biodiversity and individuals by generating skills, abilities, and knowledge that integrate the epistemological bases of the activity and form future designers as agents of change. In this way, by providing them with skills and capacities to generate innovation, their profile will allow them to develop solutions that address the complexity of the socio-environmental crisis that afflicts us. Possible fields of action for design to generate holistic development proposals that respect ideological, political, institutional, and technological conditions are outlined. These favour the conservation-regeneration of resources in the territories of the global south, where design can guide social innovation through strategies that promote a new negentropic productive paradigm that ensures the sustainability of life for all.
Article Details
References
Costanza-Chock, S. (2020) Design Justice. Community-Led Practices to Build the Worlds We Need. Cambridge, Massachusetts. MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/12255.001.0001
Escobar, A. (2012). Más allá del desarrollo: postdesarrollo y transiciones hacia el pluriverso. Revista de Antropología Social, (21), 23-62. https://doi.org/10.5209/rev_RASO.2012.v21.40049
Escobar, A. (2016). Autonomía y diseño: la realización de lo comunal. Editorial Universidad del Cauca.
Escobar, A. (2017). Diseño para las transiciones. Etnografías Contemporáneas, 3(4), 32-63. https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/etnocontemp/article/view/428
Flores-Magón, H. (2014). El disen?o como estrategia. Interdisciplina y multilateralidad. Editorial Universitaria.
Garduño-Barahona, A. M. (2021). Identificacio?n, ana?lisis y caracterizacio?n de la innovacio?n para la complementariedad ecolo?gica. Modelo para un desarrollo centrado en el territorio [Tesis doctoral, inédita]. Universidad de Guadalajara.
Leff, E. (2010). Ecología y Capital. Racionalidad Ambiental, Democracia participativa y Desarrollo Sustentable. Siglo XXI.
Leff, E. (2011). Environmental rationality: innovation in thinking for sustainability. En F. S. Nobre, D. S. Walker y R. J. Harris (Eds). Technological, managerial and organizational core competencies: dynamic innovation and sustainable advantage. IGI Global, 1-17.
Leff, E. (2013). Sustentabilidad y racionalidad ambiental: hacia 'otro' programa de sociología ambiental. Politai, 4(6), 127-154. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/politai/article/view/
Leff, E. (2014). La Apuesta por la vida. Imaginación sociológica e imaginarios sociales en los territorios ambientales del sur. Siglo XXI Editores.
Leff, E. (2019). Ecología política. De la deconstrucción del capital a la territorialización de la vida. Siglo XXI.
Manzini, E. (2006). Design, Ethics and Sustainability. Guidelines for a transition phase. Nantes Cumulus Working Papers, 9-15 University of Art and Design Helsinki. https://www.researchgate.net/publication/258698931_Nantes_Cumulus_Working_Papers
Margolin, V. (2012). Un "modelo social" de diseño: cuestiones de práctica e investigación. Revista Kepes, 9(8), 61-71. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/kepes/article/view/462
Moreno, J. M. (2019). La innovación tecnológica y la innovación social: tensiones en la ruralidad colombiana. Boletín Divulgativo de La Red de Estudios Rurales, 8(1), 5-16. https://revistas.ut.edu.co/index.php/BDRER/article/view/2063
Muratovski, G. (2023). In conversation with Ezio Manzini: Design for social innovation-What we've learned so far. She-ji: The Journal of Design, Economics, and Innovation, 9(1), 76-85. https://doi.org/10.1016/j.sheji.2022.12.003
Noël, G. (2020). We all want high-quality design education: But what might that mean? She-ji: The Journal of Design, Economics, and Innovation, 6(1), 5-12. https://doi.org/10.1016/j.sheji.2020.02.003
Organisation for Economic Co-operation and Development y Eurostat (2007), Oslo Manual: Guía para la recogida e interpretación de datos sobre innovación, 3ª edición, Tragsa https://doi.org/10.1787/9789264065659-es.
Organisation for Economic Co-operation and Development y Eurostat (2018), Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation, 4th Edition, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECD Publishing https://doi.org/10.1787/9789264304604-en.
Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura, y Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente (2020). El estado de los bosques del mundo 2020. Los bosques, la biodiversidad y las personas. https://doi.org/10.4060/ca8642es
Papanek, V. (1977). Diseñar para el Mundo Real. Ecología Humana y Cambio Social. Blume.
Villari, B. (2009). Design e territorio. Cuando l'oggetto progettuale del design e 'il capitale territoriale. I+Diseño. Revista Científico-Académica Internacional de Innovación, Investigación y Desarrollo en Diseño, 1, 174-178. https://doi.org/10.24310/Idiseno.2009.v1i.12753
World Design Organization (2023). Definition of Industrial Design. https://wdo.org/about/definition/