Perception of caregivers of children who are in the complementary feeding stage regarding the baby led weaning method in Chile during the year 2023
DOI:
https://doi.org/10.52611/confluencia.2025.1288Keywords:
Infant nutrition, Feeding methods, ChokingAbstract
Introduction: The Baby-Led Weaning method has emerged as an alternative to traditional complementary feeding, promoting children’s autonomy in the feeding process. Objective: The Aim of this study is to understand caregivers' perceptions of the Baby-Led Weaning method in Chile during the year 2023. Methodology: A descriptive, cross-sectional study conducted in Chile in 2023, involving 89 caregivers of children aged 6 to 18 months. A validated 23-question survey collected data on the benefits, risks, and challenges of Baby-Led Weaning. Results: 97.75% of caregivers perceived Baby-Led Weaning as beneficial for orofacial muscle development and feeding independence, while 95.45% reported improved chewing. However, 33.71% expressed concerns about choking, particularly with hard solid foods. Additionally, 66.29% of caregivers did not receive professional guidance. Discussion: Baby-Led Weaning is perceived as a method that enhances orofacial development and self-regulation in feeding, agreeing with existing studies. Although choking risks were not significant, caregivers highlighted the importance of first aid training in all the parents. The lack of professional guidance underscores the need for increased awareness of Baby-Led Weaning among healthcare professionals. Conclusion: Baby-Led Weaning is positively valued for its benefits in child development. However, caregiver training and professional support need to be strengthened to ensure safe implementation.
Downloads
References
Fuenzalida R, Hernández C, Pérez J. Alteraciones Estructurales y Funcionales del Sistema Estomatognático. Manejo Fonoaudiológico. Areté [Internet]. 2017 [citado el 12 de diciembre 2024];17:1(31-5). Disponible en: https://doi.org/10.33881/1657-2513.art.17105
Ministerio de Salud de Chile. Guía de alimentación del niño(a) menor de 2 años. Guía de alimentación hasta la adolescencia [Internet]. Santiago: Subsecretaría de Salud Pública; 2015 [citado el 12 de diciembre 2024]. Disponible en: https://www.crececontigo.gob.cl/wp-content/uploads/2016/01/Guia-alimentacion-menor-de-2.pdf
Reyes BDP. Revisión sistemática de la literatura sobre la evaluación del proceso de la masticación. Areté [Internet]. 2021 [citado el 12 de diciembre 2024];21(2):39-47. Disponible en: https://doi.org/10.33881/1657-2513.art.21205.
Meneses A. Alimentación complementaria. Salud Adm [Internet]. 2016 [citado el 16 de diciembre 2024];4(9):61-4. Disponible en: http://www.unsis.edu.mx/SaludyAdministracion/09/A7_Alimentacion.pdf
Ministerio de Salud de Chile. Guía de alimentación de la niña y niño menor de 2 años y Guía de alimentación hasta la adolescencia [Internet]. Santiago: Departamento de Nutrición y Alimentos; 2023 [citado el 12 de diciembre 2024]. Disponible en: https://www.minsal.cl/wp-content/uploads/2021/11/Gui%CC%81a-de-Alimentacio%CC%81n-nin%CC%83a-y-nin%CC%83o-menor-de-2-an%CC%83os-y-Guia-alimentacio%CC%81n-adolescencia-ed-2023-consulta-pu%CC%81blica-febrero-marzo-2023.pdf
Irles JA, García PP. El menú de la textura modificada valor nutricional, digestibilidad y aportación dentro del menú de hospitales y residencias de mayores. Nutr Hosp [Internet]. 2014 [citado el 12 de diciembre 2024];29(4):873-9 Disponible en: https://dx.doi.org/10.3305/nh.2014.29.4.7285
Sousa A, Pérez L, Sanz L, Paúl A. Baby Led Weaning. Ventajas e inconvenientes. Revisión sistemática. Rev Sanit Investig [Internet]. 2021 [citado el 12 de diciembre 2024];2(12). Disponible en: https://revistasanitariadeinvestigacion.com/baby-led-weaning-ventajas-e-inconvenientes-revision-sistematica/
Taylor RW, Williams SM, Fangupo LJ, Wheeler BJ, Taylor BJ, Daniels L, et al. Effect of a Baby-Led Approach to Complementary Feeding on Infant Growth and Overweight: A Randomized Clinical Trial. JAMA Pediatr [Internet]. 2017 [citado el 16 de diciembre 2024];171(9):838-46. Disponible en: https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2017.1284
Utami AF, Wanda D, Hayati H, Fowler C. “Becoming an independent feeder”: infant’s transition in solid food introduction through baby-led weaning. BMC Proc [Internet]. 2020 [citado el 16 de diciembre 2024];14(Suppl13):18. Disponible en: https://doi.org/10.1186/s12919-020-00198-w
Brown A. No difference in self-reported frequency of choking between infants introduced to solid foods using a baby-led weaning or traditional spoon-feeding approach. J Hum Nutr Diet [Internet]. 2018 [citado el 16 de diciembre 2024];31(4):496-504. Disponible en: https://doi.org/10.1111/jhn.12528
Dogan E, Yilmaz G, Caylan N, Turgut M, Gokcay G, Oguz MM. Baby-led complementary feeding: Randomized controlled study. Pediatr Int [Internet]. 2018 [citado el 16 de diciembre 2024];60(12):1073-80. Disponible en: https://doi.org/10.1111/ped.13671
Silva C, Marinho S, Rocha J. Percepciones, conocimiento y rutinas de los padres acerca de los métodos de introducción de alimentos y su relación con el habla. Rev Chil Fonoaudiol [Internet]. 2022 [citado el 16 de diciembre 2024];21(1). Disponible en: https://doi.org/10.5354/0719-4692.2021.64453
Fuentes Alfaro V, Leonelli Neira G, Weisstaub G. ¿Qué se sabe actualmente sobre el método de alimentación guiado por el bebé -BLW?. Andes Pediatr [Internet]. 2022 [citado el 16 de diciembre 2024]93(3):300-11. Disponible en: http://dx.doi.org/10.32641/andespediatr.v93i3.4181
Martínez Rubio A, Cantarero Vallejo MD, Espín Jaime B. ¿Cómo orientan los pediatras de Atención Primaria la alimentación complementaria? Rev Pediatr Aten Primaria [Internet]. 2018 [citado el 16 de diciembre 2024];20(77):35-44. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322018000100006
Morison BJ, Taylor RW, Haszard JJ, Schramm C, Williams L, Fangupo L, et al. How different are baby-led weaning and conventional complementary feeding? A cross-sectional study of infants aged 6–8 months. BMJ Open [Internet]. 2016 [citado el 16 de diciembre 2024];6:e010665. Disponible en: https://doi.org/10.1136/bmjopen-2015-010665
Quintiliano-Scarpelli D, Lehmann N, Castillo B, Blanco E. Infant feeding and information sources in Chilean families who reported baby-Led Weaning as a complementary feeding method. Nutrients [Internet]. 2021 [citado el 16 de diciembre 2024];13(8):2707. Disponible en: https://doi.org/10.3390/nu13082707
Leonelli G, Cavieres P, Munizaga R. Relación entre el conocimiento y recomendación del baby led weaning en nutricionistas de atención primaria, en las ciudades de Coquimbo y La Serena, Chile. Rev Chil Nutr [Internet]. 2019 [citado el 16 de diciembre 2024];46(6):761-7. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0717-75182019000600761
Rybertt V. Aversión sensorial a los alimentos: un nuevo diagnóstico para un antiguo problema. Contacto Científico [Internet]. 2016 [citado el 16 de diciembre 2024];6(6):195-201. Disponible en: https://d51h1y0hva8v.cloudfront.net/docs/default-source/revista-contacto-cient%C3%ADfico/31-37-pb.pdf?sfvrsn=2b16424_0
Millán Fernández E. Impacto del Baby-Led Weaning en el desarrollo de las habilidades motoras y orales del lactante [Internet]. España: Universidad de Cantabria; 2022 [citado el 12 de diciembre 2024]. 40 p. Disponible en: https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/25068/2022_Mill%c3%a1nME.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sánchez-González M, Gómez-Piqueras P. Baby led weaning, ¿seguro y eficaz? Una revisión narrativa. Rev Pediatr Aten Primaria [Internet]. 2021 [citado el 16 de diciembre 2024];23(92):e163-e171. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322021000400019&lng=es
Boswell N. Complementary Feeding Methods - A Review of the Benefits and Risks. Int J Environ Res Public Health [Internet]. 2021 [citado el 16 de diciembre 2024];18(13):7165. Disponible en: https://doi.org/10.3390/ijerph18137165
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Confluencia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.