Influence of social networks on the development of social anxiety in young people

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52611/confluencia.2025.1318

Keywords:

Anxiety, Adolescent, Online social networking, Mental health

Abstract

Introduction: Adolescence is a complex stage in which identity is explored, highly sensitive to the validation of the environment and social groups. In this context, social networks play a determining role in the development of adolescents, with a little-known influence on the development of social anxiety. Objective: To determine the influence of social networks on the development of social anxiety in adolescence. Methodology: Through a literature search in Spanish and English, in Pubmed, Cochrane and Lilacs platforms with a total of 14 articles. Results: Excessive use of social networks can have negative repercussions on mental health, productivity and social relationships. The process of personal self-evaluation mediated by social networks has different consequences for young people in search of approval, within which women would be more likely to show social comparison than men. Discussion: It is necessary to reflect on why people engage in social comparisons, what are the criteria for comparison and, finally, what are the consequences of these evaluations. Conclusion: There are different mechanisms producing social anxiety in young people who use social networks. A predominance in the female gender stands out and there is a need for further research on techniques to promote optimization and encourage prevention and intervention in the problematic use of social networks, for example, in relation to current legislation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Quiroga F, Capella C, Sepúlveda G, Conca B, Miranda J. Identidad personal en niños y adolescentes: estudio cualitativo. Rev Latinoam Cienc Soc Niñez Juv [Internet]. 2021 [citado el 5 de diciembre 2024];19(2):1-26. Disponible en: https://doi.org/10.11600/rlcsnj.19.2.4448

Trejos-Gil C, Tordecilla-Pájaro C, Mena MD. Adicción a la red social Tik Tok en jóvenes universitarios colombianos. Rev Comunic Salud [Internet]. 2024 [citado el 5 de diciembre 2024];14:1-18. Disponible en: https://doi.org/10.35669/rcys.2024.14.e339

Álvarez Menéndez M, Moral Jiménez M de la V. Phubbing, uso problemático de teléfonos móviles y de redes sociales en adolescentes y déficits en autocontrol. HAAJ [Internet]. 2020 [citado el 5 de diciembre 2024];20(1):113-25. Disponible en: https://doi.org/10.21134/haaj.v20i1.487

Pérez M, Quiroga-Garza A. Uso compulsivo de sitios de redes sociales, sensación de soledad y comparación social en jóvenes. Redes [Internet]. 2019 [citado el 5 de diciembre 2024];30(1):68-78. Disponible en: https://dx.doi.org/10.5565/rev/redes.809

Díaz-Moreno A, Bonilla I, Chamarro A. Comparación Social negativa: La influencia de la Ansiedad, la Regulación Emocional y el Uso Problemático de Redes Sociales. Ansiedad y Estrés [Internet]. 2023 [citado el 5 de diciembre 2024];29(3):181-6. Disponible en: https://doi.org/10.5093/anyes2023a22

Crusius J, Corcoran K, Mussweiler T. Social comparison: A review of theory, research, and applications. En: Chadee D, editor. Theories of social psychology [Internet]. 2 ed. USA: Wiley; 2022 [citado el 5 de diciembre 2024]. p. 165-87. Disponible en: https://research.tilburguniversity.edu/en/publications/social-comparison-a-review-of-theory-research-and-applications

Delgado P. La teoría del aprendizaje social: ¿qué es y cómo surgió? [Internet]. México: Instituto para el Futuro de la Educación - Tecnológico de Monterrey; 2019 [citado el 5 de diciembre 2024]. Disponible en: https://observatorio.tec.mx/edu-news/teoria-del-aprendizaje-social/#:~:text=Albert%20Bandura%2C%20un%20psic%C3%B3logo%20Canadiense,violencia%20los%20har%C3%ADa%20m%C3%A1s%20agresivos

Rodríguez-Rey, R., & Cantero-García, M. (2020). Albert Bandura: Impacto en la educación de la teoría cognitiva social del aprendizaje. Padres Y Maestros / Journal of Parents and Teachers, (384), 72–76. https://doi.org/10.14422/pym.i384.y2020.011

Arias-Soria S. Diseño de novela gráfica como medio de prevención de trastornos emocionales en adolescentes de 11 a 14 años por la construcción de identidades idealizadas en Instagram y Tik Tok [Internet]. Perú: Universidad San Ignacio de Loyola; 2021 [citado el 5 de diciembre 2024]. Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.14005/11432

Gaete V. Desarrollo psicosocial del adolescente. Rev Chil Pediatr [Internet]. 2015 [citado el 5 de diciembre 2024];86(6):436-43. Disponible en: https://dx.doi.org/10.1016/j.rchipe.2015.07.005

Iztaccihuatl B, Ramírez A, López A. Redes sociales: un complemento para la teoría del aprendizaje por observación. Seminario de investigación Kurt Lewin [Internet]. México: Universidad Autónoma Metropolitana; 2002. Disponible en: https://www.geocities.ws/seminario_lewin/AMEPSO02/Redes.pdf

Orbium Adicciones. El fenómeno FOMO: Fear of Missing Out [Internet]. España: ORBIUM; 2024 [citado el 5 de diciembre 2024]. Disponible en: https://orbiumadicciones.com/nuevas-tecnologias/fenomeno-fomo-fear-of-missing-out/#:~:text=El%20fen%C3%B3meno%20FOMO%20por%20sus,te%20enteras%20v%C3%ADa%20redes%20sociales

Adams O. The effect of social comparison and fear of missing out on anxiety symptoms in late adolescents [Internet]. USA: Universidad de Connecticut; 2021 [citado el 5 de diciembre 2024]. Disponible en: https://opencommons.uconn.edu/srhonors_theses/761?utm_source=opencommons.uconn.edu%2Fsrhonors_theses%2F761&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages

Rahmania FA, Ramadhayanti JS, Andini TAD, Nugraha SP. Fear of Missing Out (FOMO) as a Mediator of Anxiety on Social Media Fatigue in Early Adulthood. Jurnal Ilmiah Psikologi [Internet]. 2023 [citado el 5 de diciembre 2024];10(1):85-92. Disponible en: https://doi.org/10.15575/psy.v10i1.20956

Prieto Gutiérrez JJ, Moreno Cámara A. Las redes sociales de internet ¿una nueva adicción? Rev Argent Clín Psicol [Internet]. 2015 [citado el 5 de diciembre 2024];24(2):149-55. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281946783007

Correa-Rojas J, Grimaldo-Muchotrigo M, Malvaceda Espinoza E. FoMO, Adicción a Facebook y Soledad como Determinantes del Phubbing en Universitarios Limeños. Psykhe [Internet]. 2022 [citado el 5 de diciembre 2024];31(2):1-11. Disponible en: https://doi.org/10.7764/psykhe.2020.22579

Blachnio A, Przepiorka A, Boruch W, Balakier E. Self-presentation styles, privacy, and loneliness as predictors of Facebook use in young people. Pers Individ Dif [Internet]. 2016 [citado el 5 de diciembre 2024];94:26-31. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.12.051

Barrios-Borjas D, Bejar-Ramos V, Cauchos-Mora V. Uso excesivo de Smartphones/teléfonos celulares: Phubbing y Nomofobia. Rev Chil Neuro-psiquiatr [Internet]. 2017 [citado el 5 de diciembre 2024];55(3):205-6. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/s0717-92272017000300205

Varchetta M, Fraschetti A, Mari E, Giannini AM. Social Media Addiction, Fear of Missing Out (FoMO) and Online Vulnerability in university students. Docencia Univ [Internet]. 2020 [citado el 5 de diciembre 2024];14(1):e1187. Disponible en: https://doi.org/10.19083/ridu.2020.1187

Rahardjo W, Qomariyah N, Mulyani I, Andriani I. Social media fatigue pada mahasiswa di masa pandemi COVID-19: Peran neurotisisme, kelebihan informasi, invasion of life, kecemasan, dan jenis kelamin. J Psikol Sos [Internet]. 2021 [citado el 5 de diciembre 2024];19(2):142-52. Disponible en: https://doi.org/10.7454/jps.2021.16

Published

2025-05-09

How to Cite

1.
Fuentes Roque F, Silva Riffo A, de Requesens Herr C. Influence of social networks on the development of social anxiety in young people. Rev. Conflu [Internet]. 2025 May 9 [cited 2025 May 10];8. Available from: https://revistas.udd.cl/index.php/confluencia/article/view/1318

Issue

Section

Revisión Bibliográfica

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.